Kuruc emléktúra

2010-ben volt a Romhányi-csata 300. évfordulója, ez adta az ötletet, hogy megemlékezzünk természetjáró keretek közt a Rákóczi-szabadságharc utolsó nagy ütközetéről.
Mindkét fél győzelemként értékelte a harcot, amely végkimenetele mai, sportnyelven szólva döntetlen lett, de a szabadságharc szempontjából mégis inkább vereséggel zárult, hiszen ezt követően a kuruc seregek már nem tudták rendezni soraikat.
A csatáról bővebben…
Ekkor még csak vezetett túrát szerveztünk, egy távon, Nézsától Romhányig, egy teljesítménytúrák által addig érintetlen területen, ritkán járt környéken, ráadásul néhány hónappal azelőtt általunk felfestett új turistaúton. Az esemény később kinőtte magát, mind szervezésben, mind érdeklődésben -2011-ben és 2014-ben már 100 feletti részvevői létszámmal-, mint az útvonalakat tekintve.
A túra immár 8 éves történelme során a 2016-os szervezés volt a legnagyobb szabású, történelmi emlékműsorral, immár körtúrával, több helyen is meleg étellel, és minden korábbinál nagyobb érdeklődéssel: 250 túrázó tette tiszteletét a vezetett vagy a teljesítménytúrán, mely a 4 év után ismét kiírt Cserhát Kupa nyitótúrája volt.
Következő rendezés tervezett időpontja és lebonyolítása: 2018. január 21., vasárnap, 35 (új résztáv!) és 25 km-es teljesítménytúrákkal (körtúrák) és a szokásos, 15 km körüli vezetett túra Nézsa és Romhány közt.

Eddigi események:

[2017-01-22] Kuruc emléktúra, vezetett (15 km), Cserhát. Részletek…

[2016-01-24] Kuruc emléktúra, teljesítménytúra (25 km) és vezetett (12 km), Cserhát. Részletek…

[2015-01-24] Kuruc emléktúra, vezetett túra Nézsától Romhányig (teljesítménytúraként nem rendeztük, csak Romhány és Nézsa honlapján jelent meg)

[2014-01-19] Kuruc emléktúra, teljesítménytúra (22 km) és vezetett (12 km), Cserhát. Részletek…

[2013-01-20] Kuruc emléktúra, teljesítménytúra (22 km) és vezetett (12 km), Cserhát. Részletek…

[2012-01-22] Kuruc emléktúra, vezetett túra Nézsától Romhányig, 16,9 km, Cserhát Részletek…

[2011-01-23] Kuruc emléktúra (vezetett, 14 km, cserhát. Részletek…

[2010-01-24] Kuruc emléktúra (vezetett, 14 km, cserhát. Részletek…

A legfrissebb esemény - beszámoló a 2017-es túráról

Rákóczi nyomában a Kuruc emléktúrán - nyolcadik alkalommal

Egyesületünk, a váci Fitt-Fut Alapítvány Túraszakosztálya immár nyolcadik éve állít emléket a Rákóczi-szabadságharc utolsó nagy, 1710 telén lezajlott csatájának egy emléktúra formájában. Az ütközet mai, sportnyelnven fogalmazva döntetlen kimenetelű lett, holott a svéd és lengyel segítséggel megtámogatott kuruc csapatok már teljes győzelmet arattak, de a fegyelmezetlenségüknek köszönhetően fosztogatni kezdtek, és ezt a Lókos-patakba visszaszorított és komoly veszteségeket szenvedő császáriak kihasználták, ellentámadásba kezdtek, végül mindkét fél magát győztesnek gondolva elhagyta a hadszínteret. A szabadságharc menetét megfordítani így nem sikerült, a végeredmény pedig már ismert az 1711-es szatmári béke formájában, Emléktúránk hagyományosan Romhány és Nézsa közt egy vezetett túra Legénd érintésével, olykor változó útvonalon és irányban, s rendre bőséges ellátással, történelmi megemlékezésekkel, a logisztikát pedig különbuszokkal segítve. Többször klasszikus teljesítménytúrát is szerveztünk, ennek megfelelően a létszám is változó volt, a negyven főtől a háromszzig már minden előfordult. Idén hatvanan rajtoltunk el mínusz 18 fokban a romhányi művelődési háztól, ahol zsíros kenyér, forralt bor, tea és némi lélekmelegítő indította a mezőnyt, továbbá Vezér Attila polgármester köszöntője, majd egy kis történelemóra a több, mint 300 évvel ezelőtti eseményekről. A legéndi önkormányzat és önkéntesek segítségével a teljes, 15 km-es útvonalat traktor és terepjáró tolólappal vasalta simára, így nem kellett a szűzhavat taposnil. Ami jól is jött, mivel igen vegyes társaság gyűlt össze a szánkót hozó gyerekektől a több hónapos várandós kismamán, szegedi futballistán át a hetven év feletti túrázóig. A turistatérképeken Rovnya, a helyiek körében Szopokapuszta néven ismert, fennsíkszerű dombig még egyben haladt a mezőny, ez már ismert volt a korábbi túrákról, a sárga jelzés vezet fel ide. S bár szakosztályunk munkájának köszönhetően a környék valamennyi turistaútja megújult az elmúlt 2 évben, inenntől zömmel új és jelzetlen útvonalon haladt a túránk, hogy némi friss ízt is vigyünk a dologba. S ha már ízek: Legénden a polgármester köszöntője után, mely a holland támogatásból épült, gyönyörű üdülőfaluban hangzott el, a Fűzfakertben a hagyományos helyi specialitás, a kapucnyik néven ismert káposztás kalács,illetve pogácsa és tea várt minket. A kastélyokat bemutató helyi séta után jött egy újdonság: a nemrég átadott legéndi kilátó. A dimbes-dombos, csupahó tájhoz csak annyi felhő társult, hogy ne zavarja a kilátást. Egyelőre jelzés még nem vezet ide, de a terv már megvan: sárga háromszög "formájában" jó eséllyel még idén elkészül. Hogy innen Nézsáig ne csak egy végtelen betonozás legyen a túrázó sorsa, a kitakarított Péter-völgyben vezettük be a mezőnyt a sportcsarnokig, ahol toroskáposzta és tea várta tiszteletbeli, gyalogos kurucokat, és persze a szokásos emléklap és kitűző. Terveink szerint 2018-ban ismét lesz teljesítménytúra, körtúraként, a hagyományos vezetett gyaloglat mellett. Továbbá reménykedünk, hogy az olykor megélt ónos esős vagy térdig saras ítéletidő után ismét olyan hófehér és jól járható terep vár minket, mint az elmúlt két évben. Köszönjük minden részvevőnek, hogy megtisztelt bennünket, illetve Romhány, Legénd és Nézsa községek segítségét a lebonyolításban, a Lestyán Busznak pedig a szokásos rugalmas hozzáállását a szállításban.

Az írást változatlan formában elküldtük a Magyar Turista magazin szerkesztőségének, így jó eséllyel megjelenik a 2017. márciusi számban.

A kezdet - beszámoló a 2010-es nyitótúráról

300 éves volt a romhányi csata

A Rákóczi-szabadságharc utolsó nagy csatája 1710. január 22-én zajlott Romhány környékén. Korábban létezett már teljesítménytúra az esemény emlékére, idén, a kerek évforduló tiszteletére egy vezetett túrát szerveztünk. Január 24-én, vasárnap -vaddisznóhajtás miatt egy nappal elhalasztva a szombatra tervezett eseményt- Nézsáról indultunk "Kuruc emléktúra 300 év nyomában" címen, majd a Belegrád, Kő-hegy, Rovnya érintésével, az új sárga sáv jelzésen érkeztünk Romhányba.
Az Arizona Sörözőnél melegítettünk kb. 8:45-től, majd bevártuk az autóval és későbbi busszal érkezőket, egyszerre indultunk el 10 óra után, több mint 40 főnyi csapattal. Kucsera András nézsai polgármester köszöntötte a mezőnyt.

Több ponton megállót tartottunk, és csokoládét, pálinkát kínáltunk a gyaloglóknak, a már induláskor kiosztott színes, térképes, történelmi ismereteket is tartalmazó túraismertető füzet és kitűző mellé, mely a romhányi önkormányzat által öntetett emlékharangot ábrázolta.

A különböző igények -ki a kora délutáni buszt szerette volna elérni, ki a történelmi emlékhelyekre volt kíváncsi, ki a Fáradt Vándor étterem szolgáltatásaira- lassan szétszakadt a mezőny, és több részletben érkeztünk meg Romhányba. Onnan igény szerint vagy a szervezett különbusszal uzaztunk vissza Nézsára vagy Vácra, vagy volt, ki gyalogolt Alsópetényig, hogy onnan menetrend szerinti járattal jusson vissza autójához. De volt romhányi túratárs, ki reggel átjött az útvonalon gyalog, majd velünk közösen vissza.

Kitűnő túraidőt és terepet fogtunk ki, a tél legszebb arcát mutatta. Csupa hó mindenütt, szikrázó nap, a távolban láttuk a Szanda kettős csúcsát, a Vas-hegyet, a Naszályt. Eredetileg egyszeri, a kerek évfordulóhoz kötődő túrának szántuk, de már most úgy gondoljuk, hogy inkább hagyományteremtő gyaloglásnak volt jó, így csak azt a konzekvenciát vonhatjuk le: 2011. januárjában visszavárunk mindenkit!